Skip to main content

Uit een samenwerking van Porsche, Volkswagen en Karmann is de Porsche 914 tot stand gekomen. De ontwerpers zochten een sportwagen met een aantal exclusieve ideeën te bouwen die een instap zou kunnen betekenen in de sportklasse met een lagere prijs dan de dure 911 modellen.

De carrosserie werd geleverd door Karmann en het ontwerp door Porsche, waarbij een aantal onderdelen van de 911 werden aangewend. In de Porsche fabriek van Zuffenhause werd in het koetswerk van de 914 een 6 cilinder motor ingebouwd afkomstig van de 911T. De wagen werd als 914/6 uitgebracht.


Porsche 914 1.7lt en 2.0lt [1973]

In 1969 werd de eerste Porsche 914 op de markt gebracht met een 1.7lt 4 cilinder motor uit de VW 411. De Frankfurter Mortor Show viel de eer te beurt de wagen aan het publiek te tonen.

Meer exclusieve modellen werden naderhand nog op de markt gebracht zoals de 914/6 GT en de 916. Daarnaast werden nog twee 914/8s gebouwd voor de topmensen van de fabriek. De 914 werd met name goed verkocht in Noord Amerika waar men de link met VW achterwege liet en men resoluut voor de Porsche duiding koos. Voor de Amerikaanse markt werd een 1.8lt uitgebracht.


Porsche 914 1.8lt en 2.0lt US [1974]

Het exclusieve karakter van de Porsche 914 trok een apart publiek. De royale binnenruimte, de dubbele bagagevoorziening, het targa-dak wat in een mum van tijd in de achterste kofferruimte kan opgeborgen worden, de centrale plaats van de motor, een geweldige wegligging en een bijzonder goed uitgebalanceerde auto wat gewichtsverdeling betreft waren enkele van de sterke eigenschappen. Het lage verbruik en de betrouwbaarheid van motor en onderdelen droegen tevens bij tot een grote belangstelling voor dit model. Het gebruik van vier schijfremmen en een vijf-versnellingsbak als standaard uitrusting was vooruitstrevend voor de tijd.


Porsche 914 2.0lt US [1976]

De Porsche 914 werd ingezet in het rally- en race gebeuren. Aan klassiekers als de Monte Carlo Rally en de 24 uren van Le Mans werd met succes deelgenomen. Ook in slaloms en bergklimwedstrijden werd de 914 succesvol ingezet.

Daar de krachtige 914/6 uitvoering bijzonder duur was werd in oktober '72 de productie stopgezet. In de plaats kwam een 2lt uivoering op basis van een VW-motor welke veel prijsgunstiger was. In 1976 werd de productie van de 914 beëindigd. Dat zelfde jaar werd een nieuwe viercilinder op de markt gebracht en kreeg de naam 924. Het hoofdstuk van de 914 werd afgesloten.


Porsche 914 1.8lt en 2.0lt [1974]

Heden ten dage krijgt de 914 een nieuw elan, dit als typische klassieker. Een heel gedifferentieerd publiek weet deze Porsche voor zijn typische kwaliteiten te waarderen. De prijzen van in goede staat verkerende 914 stijgen jaarlijks. Dertig jaar later kan deze wagen nog steeds goed mee in het huidige verkeer. Voor de meeste bezitters is het echter geen dagelijks vervoermiddel meer, maar een heel bijzondere hobby-auto.


 

Eerstvolgende evenementen

  • Technische sleuteldag 27 juni 2020 (AFGELAST)